Inleiding
De gemeente beheert een groot deel van de openbare ruimte. Hier vindt een groot aantal activiteiten plaats, zoals wonen, werken en recreëren. Daarbij maken we gebruik van kapitaalgoederen die in de openbare ruimte aanwezig zijn:
- infrastructuur (wegen, water, riolering, kunstwerken, openbare verlichting)
- voorzieningen (groen, sportfaciliteiten)
- gebouwen.
Deze paragraaf behandelt, conform artikel 12 uit het BBV, de belangrijkste kapitaalgoederen die de gemeente in eigendom en/of beheer heeft. De middelen die beschikbaar worden gesteld worden ingezet om het door de raad vastgestelde beleid uit te voeren.
Inrichting en onderhoud hebben een directe relatie met elkaar. Sommige inrichtingen vragen veel onderhoud, andere juist weinig. Aangezien kapitaalgoederen een substantieel onderdeel van de begroting vormen, willen we zicht krijgen op het noodzakelijk onderhoud van deze kapitaalgoederen.
In beleidsplannen maken we afspraken over de wijze waarop we onderhouden en hoe dit aansluit op de vastgelegde ambities op gemeentelijke opgaven zoals biodiversiteit en klimaatadaptatie en circulaire economie. De doelstellingen en activiteiten die gerelateerd zijn aan deze paragraaf staan in het programma "Leefomgeving; Openbare ruimte en duurzaamheid".
Welke ontwikkelingen spelen er?
- We werken aan een klimaatadaptieve leefomgeving:
- In 2022 is de ambitie ‘actief’ vastgesteld t.a.v. de klimaatadaptatief. Dit zorgt ervoor dat klimaat nadrukkelijker een plek krijgt in de beheer- en onderhoudsplannen van de gemeente.
- In 2022 wordt met het groenbeheerplan verder invulling gegeven aan de biodiversiteit en klimaatadaptatie.
- Vanwege de Europese kaderrichtlijn Water moeten er in de toekomst meer natuurlijke oevers komen. Daarnaast is in 2021 het Programma Water en Klimaatadaptatie (PWKA) vastgesteld en dat is nu in uitvoering.
- Integraal en duurzaam inrichten en beheren van de openbare ruimte wordt verder ontwikkeld. Duurzame oplossingen zijn steeds vaker mogelijk. Zo werken we aan opgaven zoals Smart City, waarbij we technologie inzetten om tot slimme oplossingen te komen op gebied van mobiliteit en energie- en klimaatopgaven. Ook werken we aan het gebruik van asset management om slimme keuzes te maken op gebied van beheer, onderhoud en inrichting van de buitenruimte.
- In onze inkooptrajecten en afvalmanagement bouwen we naar een circulaire economie.
- We investeren in groen en biodiversiteit. in 2022 wordt het uitvoeringsprogramma biodiversiteit vastgesteld.
Wat willen we bereiken?
We willen onze kapitaalgoederen goed en duurzaam beheren. Goed onderhouden kapitaalgoederen dragen bij aan een positieve beleving van onze inwoners en aan draagvlak voor het realiseren van de uitvoeringsprogramma’s. Het niveau van onderhoud is vastgelegd in beleid. Om grote wisselingen in de exploitatie te voorkomen, werken we met onder andere met onderhoudsvoorzieningen. Daaraan voegen we jaarlijks een vast bedrag toe. De uitname kan per jaar verschillen. Met duurzaam beheer en onderhoud streven we naar een minimaal negatief effect op het milieu.
Wat gaan we daarvoor doen?
In de onderstaande tabellen staan de activiteiten voor het onderhoud van de kapitaalgoederen benoemd. Per discipline wordt aangeven wat we in een aangegeven tijdsbestek gaan doen.
Gemeentelijke gebouwen en objecten | |
Naam Beleidsplan | Beheer gemeentelijke gebouwen Teylingen |
---|---|
Vastgesteld | 2021 |
Looptijd | 2021-2024 |
Actualisatie | 2024 |
Naam Beheer- en onderhoudsplannen | Meerjaren Onderhouds Plan (MOP) |
Looptijd | 2021-2040 |
Actualisatie | 2024 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee |
Naam voorziening/reserve | Voorziening gemeentelijke gebouwen Teylingen |
Voorziening gemeentelijke gebouwen Teylingen* | ||||
(x € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 2.560 | 2.940 | 3.204 | 2.154 |
Storting | 450 | 450 | 450 | 450 |
Uitname | 70 | 186 | 1.500 | 368 |
Stand per 31 december | 2.940 | 3.204 | 2.154 | 2.236 |
Uitvoering in 2023 |
---|
Kleinschalig en groot planmatig onderhoud aan diverse gebouwen. |
Riolering
Naam Beleidsplan | Integraal waterketenplan |
---|---|
Vastgesteld | 2022 |
Looptijd | 2022-2026 |
Actualisatie | 2026 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | n.v.t. |
Naam Beheer- en onderhoudsplannen | n.v.t. |
Looptijd | n.v.t. |
Actualisatie | n.v.t. |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee |
Naam voorziening/reserve | Voorziening vervangingsreserve Riolering |
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
(€ 1.000) | ||||
Bedragen t.l.v. exploitatie | 601 | 601 | 601 | 601 |
Bedragen t.l.v. voorziening | 1.948 | 2.243 | 1.038 | 1.000 |
Voorziening vervangingsreserve riolering | ||||
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 2.530 | 1.431 | 88 | 0 |
Storting | 850 | 900 | 950 | 1.000 |
Uitname | 1.948 | 2.243 | 1.038 | 1.000 |
Stand per 31 december | 1.431 | 88 | 0 | 0 |
Uitvoering in 2023 | |
Teylingen | Rioolvervanging-renovatie op diverse locaties |
---|
Toelichting:
In het integraal waterketenplan staat het gemeentelijk beleid beschreven voor het stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater. Met het oog op de bescherming van de volksgezondheid, het tegengaan van wateroverlast en de bescherming van het milieu, zijn hiervoor speciale voorzieningen nodig. Het waterketenplan is afgestemd op het riolerings-, zuiverings- en drinkwaterbeleid in de Bollenstreek en vormt de basis voor de integrale toetsing aan de geldende wet- en regelgeving in de regio. Daarnaast biedt het beleidskaders in de waterketen, wat leidt tot betere afstemming binnen de waterketen van drinkwaterproductie, -distributie en -levering, de riolering en de afvalwaterzuivering. Het plan is opgesteld door de Cluster Bollenstreek in samenwerking met de gemeenten Katwijk, Noordwijk en Lisse, het hoogheemraadschap van Rijnland en waterleidingbedrijf Dunea
Het is voor de gemeente van belang een goede integrale beleidsafweging te maken op het gebied van de rioleringszorg, de bodem- en waterkwaliteit en de gemeentelijke infrastructuur. Het afvalwaterketenplan helpt hierbij. Daarnaast heeft de gemeente de zorgplicht voor de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater, de doelmatige inzameling en verwerking van afvloeiend hemelwater, en het treffen van maatregelen om nadelige gevolgen van de grondwaterstand te voorkomen of te beperken. Op basis van de financiële consequenties van het plan stellen we de hoogte van de rioolheffing vast.
Groen
Naam Beleidsplan | Beleidsplan Groen (De waarde van Groen) |
---|---|
Vastgesteld | 2016 |
Looptijd | 2016-2020 |
Actualisatie | Actualisatie wordt opgenomen in de omgevingsvisie |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis |
Naam Beheers- en onderhoudsplannen | Groenbeheerplan Teylingen 2022-2031 |
Looptijd | 10 jaar |
Actualisatie | 2031 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
(€ 1.000) | ||||
Bedrag vanuit exploitatie | 1.283 | 1.283 | 1.283 | 1.283 |
Uitvoering in 2023 |
---|
Vervangingen worden vanaf 2023 planmatig opgepakt, waarbij vooraf het complete groenareaal wordt geschouwd en de input geeft voor de planning. Naast jaarlijkse vervanging zal ook de komende jaren de uitgestelde vervanging geleidelijk worden ingelopen. Bij het opstellen van de vervangingsplanning vindt afstemming plaats tussen de verschillende disciplines; wegen, riool, groen, openbare verlichting etc. Deze afstemming is gericht op het efficiënt inzetten van alle budgetten en het beperken van de overlast voor de omgeving. Het resultaat is een integrale aanpak van de werkzaamheden.
Toelichting:
In 2022 is gestart met het opstellen van een omgevingsvisie voor de gemeente Teylingen, waardoor het beleidsplan groen komt te vervallen en het groenbeleid in de omgevingsvisie zal worden opgenomen.
Groen speelt een belangrijke rol bij de aanpak van klimaatverandering. Als gemeente ligt er een landelijke opgave om aan te geven hoe om te gaan met zaken als droogte, wateroverlast en hittestress. Groen is een belangrijke onderdeel van de oplossing. Bij vervanging van groen en bomen zal maximaal op omgaan met klimaatverandering worden ingezet. Vervanging is het uitgelezen moment om het assortiment en de groeiplaatsen duurzamer te maken. Voorbeeld hiervan is het aaneensluiten van groenvakken en deze zo in te richten dat het regenwater in groenvakken kan stromen en daar langzaam wegzakt. Dit ontlast het riool en helpt grondwaterstandverlaging te voorkomen.
Bomen
Naam Beleidsplan | Bomenbeleidsplan |
---|---|
Vastgesteld | 2014 |
Looptijd | 10 jaar |
Actualisatie | 2025 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | |
Naam Beheer- en onderhoudsplannen | Opgenomen in het groenbeheerplan Teylingen 2022-2031 |
Looptijd | 10 jaar |
Actualisatie | 2031 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
(€ 1.000) | ||||
Investeringsbedragen | 400 | 500 | 500 | 500 |
Uitvoering in 2023 |
---|
Onderhoud:
Jaarlijks wordt een derde deel van de bomen beoordeeld, waarna zo nodig maatregelen worden genomen als het snoeien en incidenteel vervangen van bomen. In 2023 wordt Voorhout beoordeeld.
Vervanging bomen: |
---|
Ziekten en Plagen: Om de rups tegen te gaan hangen wij ook – als natuurlijke bestrijding - mezen- nestkasten op, op locaties waar het jaar daarvoor de eikenprocessierupsen zijn waargenomen. Op de lange termijn streven wij naar een natuurlijke balans. Dit doen we door, naast nestkasten op te hangen, bermen ecologisch te maaien en in te zaaien om zodoende het aantal plantensoorten in een gebied weer te laten toenemen. Hierdoor worden natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups aangetrokken; deze dragen bij aan het herstellen van de natuurlijke balans. Ten slotte streven wij naar meer diversiteit in het bomenbestand. In 2022 is de eikenprocessierups stabiel gebleven. Of dit al het gevolg is van de preventieve maatregelen die genomen zijn, zal de komende jaren moeten blijken. |
Toelichting:
Het bomenbeleidsplan is eind 2020 geëvalueerd en heeft geleid tot een aantal wijzigingen die in het plan zijn verwerkt. In 2025 zal het beleidsplan opnieuw worden geëvalueerd.
In het uitvoeringsplan van het bomenbeleidsplan zijn onder andere de volgende acties opgenomen:
Meer bomen
Het college werkt meerdere scenario’s uit voor substantieel meer bomen en groen in wijken, buurten, langs doorgaande wegen en bedrijfsterreinen om hitte-stress te verminderen en legt deze scenario’s inclusief de benodigde structurele financiering aan de raad voor.
Stimuleren boombeheer door derden
Samen met de afdeling communicatie en de wijkregisseur worden projecten opgestart om het beheer door inwoners, instanties, bedrijven en scholen te stimuleren. Bijvoorbeeld het onderhoud van boomspiegels door omwonenden en de adoptie vaneen boom door een bedrijf, instantie of school. Hiervoor worden ook spelregels opgesteld.
Ondersteunen initiatieven
Initiatieven op het gebied van bomen worden ondersteund. Bijvoorbeeld bij de aanleg van ‘plukbossen’ of groene schoolpleinen. Dit kan door het geven van advies en het beschikbaar stellen van ruimte en/of bomen.
Wegen
Naam Beleidsplan | Beleidsplan wegen 2022-2026 |
---|---|
Vastgesteld | 2022 |
Looptijd | 2022-2026 |
Actualisatie | 2026 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis en basis+ |
Naam Beheer- en onderhoudsplannen | Meerjarenplanning groot onderhoud wegen |
Looptijd | 2 jaar |
Actualisatie | Jaarlijks |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
(x € 1.000) | ||||
Investeringsbedragen | 268 | 268 | 268 | 268 |
Bedragen klein onderhoud | 152 | 152 | 152 | 152 |
Bedragen groot onderhoud | 959 | 959 | 959 | 959 |
Uitvoering in 2023 | |
Teylingen | Klein onderhoud elementen en asfalt op diverse locaties |
---|---|
Teylingen | Onderhoud belijningen |
Teylingen | Groot onderhoud elementen en asfalt op diverse locaties |
Toelichting:
Het beleidsplan Wegen omvat het gemeentelijk wegenbeleid. Het doel ervan is het leggen van een bestuurlijke, beheersmatige en financiële basis voor het wegbeheer in de komende vijf jaar met een doorkijk naar de daaropvolgende jaren.
In het beleidsplan worden de beleidskaders omschreven en uitgewerkt tot beleidsdoelstellingen en strategieën. In het beleidsplan Wegen worden de te hanteren kwaliteitsniveaus voor de wegen aangegeven. In het plan wordt voor alle wegtypes voldaan aan het basiskwaliteitsniveau voor de thema's veiligheid, comfort en aanzien. Bij dit niveau wordt het wegennet voor de weggebruiker op een verantwoorde wijze in stand gehouden. De kwaliteit van de fietspaden en looproutes rond seniorencomplexen is daarbij belangrijk en hier is het kwaliteitsniveau dan ook opgehoogd naar basis+.
Speelplaatsen
Naam Beleidsplan | Beleidsplan speelplaatsen |
---|---|
Vastgesteld | 2015 |
Looptijd | 2015 - 2025 |
Actualisatie | 2025 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis |
Naam Beheers- en onderhoudsplannen | Vervangingsplan spelen |
Looptijd | Wordt jaarlijks herzien door de beheerder op basis van inspectiegegevens |
Actualisatie | 2022 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
(x 1000 euro) | ||||
Investeringsbedragen | 193 | 231 | 203 | 243 |
Exploitatiebedragen | 46 | 46 | 46 | 46 |
Uitvoering in 2022 |
---|
Herinrichten van speelplaatsen op basis van het vervangingsplan spelen |
Hoofdinspectie uit laten voeren |
Actualiseren van de online plattegrond met speelplaatsen |
Uitvoeren van groot onderhoud |
Uitvoeren onderhoud kunstgras OPMERKING: de prijzen voor het herinrichten van speelplekken zijn in 2022 met 20% gestegen. We zijn € 29.000,- duurder uit bij het herinrichten van 3 speelplekken. De speelplek aan de Vooruitgangsdreef is behoorlijk groot, waardoor meer budget nodig is bij de herinrichting van deze drie speelplekken. |
Straatmeubilair, bebording en bewegwijzering
Naam Beleidsplan | - |
---|---|
Vastgesteld | - |
Looptijd | - |
Actualisatie | 2022 - 2023 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis |
Naam Beheer- en onderhoudsplannen | - |
Looptijd | - |
Actualisatie | 2022 - 2023 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Er wordt op dit moment gewerkt aan een uitvoeringsprogramma straatmeubilair. Een planning voor het aanbieden aan het college en de raad is in de maak. |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
(x 1000 euro) | ||||
Investeringsbedragen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedragen t.l.v. exploitatie | 37 | 37 | 37 | 37 |
Uitvoering in 2022 (omschrijving activiteit) |
---|
|
Openbare verlichting
Naam Beleidsplan | Beleidsplan Openbare Verlichting 2019-2023 |
---|---|
Vastgesteld | 2019 |
Looptijd | 2019-2023 |
Actualisatie | 2023 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Alle verlichting in 2030 vervangen door led |
Naam Beheer- en onderhoudsplannen | Beheerplan Openbare verlichting 2019-2023 |
Looptijd | 2019-2023 |
Actualisatie | 2023 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
(x 1000 euro) | ||||
Investeringsbedragen | 627 | 627 | 627 | 344 |
Bedragen t.l.v. exploitatie | 195 | 195 | 195 | 195 |
**bedragen conform Raadsvoorstel beleidsplan**
De exploitatiekosten bestaan uit onderhoudskosten (€ 170.000,-) en advieskosten ( € 25.000,-).
Uitvoering in 2023 | |
Teylingen | Op basis van het beleidsplan wordt ieder jaar een deel van de verlichting vervangen door led-verlichting met als doel om in 2030 t.o.v. 2013 50% energie te besparen. In 2030 is dan alles led-verlichting. In 2023 zal in Teylingen het beleidsplan openbare verlichting worden geactualiseerd. |
---|
Civiele kunstwerken
Naam Beleidsplan | Beheerbeleidsplan civiele kunstwerken 2019-2023 |
---|---|
Vastgesteld | 2019 |
Looptijd | 2019-2023 |
Actualisatie | 2023 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis |
Naam Beheers- en onderhoudsplannen | Beheerbeleidsplan civiele kunstwerken 2019-2023 |
Looptijd | 2019-2023 |
Actualisatie | 2023 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee |
Naam voorziening / reserve | Voorziening onderhoud civiele kunstwerken |
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
(x 1000 euro) | ||||
Investeringsbedragen | 665 | 461 | 1.929 | 471 |
Bedragen t.l.v. exploitatie | 22 | 22 | 22 | 22 |
Bedragen t.l.v. voorziening | 121 | 393 | 286 | 25 |
Voorziening Kunstwerken | ||||
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 429 | 528 | 355 | 289 |
Storting | 220 | 220 | 220 | 220 |
Uitname | 121 | 393 | 286 | 25 |
Stand per 31 december | 528 | 355 | 289 | 484 |
Uitvoering in 2023 | |
Sassenheim | Geen vervangingsinvesteringen. |
---|---|
Voorhout | Investering: vervanging 5 fietsbruggen (Vo01, Vo07. Vo12, Vo21, Vo31) |
Warmond | Investering: vervanging 1 fietsbrug (Wa09) |
Toelichting:
In 2019 is het nieuwe Beheerbeleidsplan Civiele Kunstwerken 2019-2023 vastgesteld. Dit bevat de kaders voor de borging van het juiste onderhoudsniveau en inzicht geeft in de benodigde financiële middelen om het beheer van de civiele kunstwerken de komende jaren te kunnen uitvoeren. Dit Beheerbeleidsplan wordt in 2023 geactualiseerd.
Baggeren
Naam Beleidsplan | Baggerbeheerplan gemeente Teylingen 2015-2024 |
---|---|
Vastgesteld | 2014 |
Looptijd | 2015-2024 |
Actualisatie | 2024 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Voldoen aan de dwarsprofielen die zijn opgenomen in de legger (diepte en talud onder water) |
Naam Beheers- en onderhoudsplannen | Baggerbeheerplan gemeente Teylingen 2015-2024 |
Looptijd | 2015-2024 |
Actualisatie | 2022 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee |
Naam voorziening/reserve | Voorziening waterwegen |
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
(x 1000 euro) | ||||
Bedragen t.l.v. exploitatie | 242 | 242 | 242 | 242 |
Bedragen t.l.v. groot onderhoud | 75 | 75 | 75 | 75 |